Je bekijkt nu 5 Cycling Myths Busted: De waarheid achter veelgebruikt trainingsadvies
5 Cycling Myths Busted: De waarheid achter veelgebruikt trainingsadvies

5 Cycling Myths Busted: De waarheid achter veelgebruikt trainingsadvies

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Sport
  • Bericht reacties:0 reacties

5 Cycling Myths Busted: De waarheid achter veelgebruikt trainingsadvies

5 Fietsmythen ontrafeld: De waarheid achter veelgebruikt trainingsadvies

Traditie zit diep in de wielersport. Ondanks de ontelbare vooruitgang in de sportwetenschappen zijn achterhaalde en contraproductieve overtuigingen over training en fitness nog steeds aan de orde van de dag in het peloton. In dit artikel nemen we vijf hardnekkige ouderwetse wijsheden uit de wielersport onder de loep en passen we ze aan met een moderner perspectief.

Mythe 1: Basistraining moet bestaan uit lange, langzame, gemakkelijke ritten.

We houden van basistraining. Het ontwikkelt je aërobe systeem, bouwt spieruithoudingsvermogen op, en versterkt goede motorpatronen, waardoor je lichaam wordt voorbereid op het zware werk later in het seizoen. Het komt ook je conditie rechtstreeks ten goede, aangezien fietsen sterk afhankelijk is van aërobe capaciteiten.

Dit alles wil zeggen dat basistraining een belangrijk onderdeel is van sneller worden, maar het vereist geen ouderwets regime van zeer lange, gemakkelijke trainingen. Deze aanpak vereist een serieuze investering van tijd, iets wat de meesten van ons helaas niet hebben. En zelfs als je wel de tijd hebt, vergt het ongelooflijk veel discipline en zelfbeheersing om op deze manier te trainen. Gelukkig is er een betere manier – door je te richten op het aerobe systeem met iets zwaardere, kortere trainingen.

Sweet Spot basistraining is een goed voorbeeld van hoe dit op een tijdsefficiënte manier kan werken. Deze aanpak biedt ook meer flexibiliteit om groepsritten of zelfs wedstrijden aan het begin van het seizoen in te lassen, en meer plezier betekent meer consistentie. In combinatie met de gepersonaliseerde aanpassingen van Adaptive Training is moderne basistraining een van de meest effectieve en belangrijke manieren om je fietsen te verbeteren. Weg met het oude, in met het nieuwe.

Mythe 2: Training is alleen productief als het zwaar is.

De wielercultuur viert de wreedheid van de sport en beschouwt het vermogen om pijn te verdragen als een teken van kracht. Maar het is makkelijk om te verwarren hoe moeilijk fietsen kan zijn met hoe moeilijk trainen zou moeten zijn. Te vaak gaan sporters ervan uit dat harder beter is, maar in veel gevallen is het tegendeel waar.

Om te begrijpen waarom, is het belangrijk te beseffen dat je alleen sneller wordt door herstel. Training zet het lichaam onder stress, stimuleert aanpassingen en daaropvolgende verbeteringen in de conditie. Als je te veel stress uitoefent of te weinig herstelt, zal je lichaam niet in staat zijn om deze verbeteringen te maken en zul je niet sneller worden. Daarom is het principe van de minimale effectieve dosis zo nuttig bij training, waarbij zo weinig mogelijk stress wordt gebruikt om het gewenste resultaat te bereiken.

Er zijn ook belangrijke fysiologische verschillen in de manier waarop lichte en zware trainingen uw lichaam beïnvloeden. Trainingsplannen worden rond dit feit ontworpen, en dit betekent dat sommige trainingen opzettelijk gemakkelijker zijn dan andere. Als u elke training zwaar maakt, put u niet alleen uzelf uit, maar verwaarloost u misschien ook de ontwikkeling van belangrijke aspecten van uw conditie. Er is een tijd en plaats voor zware training, maar dat is niet elke training.

Mythe 3: Je moet de volledige afstand van je doel evenement rijden tijdens de training.

Er heerst een wijdverspreide opvatting dat voor zeer lange evenementen even lange trainingsritten nodig zijn, en op het eerste gezicht lijkt dit een redelijke veronderstelling. Maar hoewel specificiteit belangrijk is in de training, betekent het niet dat je de duur van je evenement moet nabootsen. In feite kan een laag volume training met trainingen van 90 minuten of minder je perfect voorbereiden op zeer lange wedstrijden, zoals veel TrainerRoad atleten bewezen hebben.

De reden hiervoor is dat het soort inspanningen dat je tijdens een wedstrijd doet veel belangrijker is dan de duur van de wedstrijd. Zeer lange wedstrijden zijn bijna volledig aëroob met enkele korte pieken van hogere intensiteit, dus een sterk aëroob energiesysteem is het ticket naar succes. Om dit te bereiken hoef je niet de hele dag te trainen, maar moet je slim en gestructureerd trainen en de tijd die je beschikbaar hebt zo goed mogelijk benutten.

Dat gezegd hebbende, een paar langere ritten in training kunnen nuttig zijn om niet-fitness aspecten van je prestaties te verfijnen. Brandstof, vochtinname en de afstelling van je fiets kunnen allemaal belangrijke factoren zijn bij zeer lange evenementen, en korte trainingen laten misschien niet helemaal zien of je die goed voor elkaar hebt. Maar het is niet nodig om je evenement na te bootsen – een duurrit van 2 of 3 uur kan al voldoende zijn om te ontdekken wat je moet verbeteren, en dat is veel minder dan de traditie wil doen geloven.

Mythe 4: U moet uw natuurlijke “rijderstype” bepalen en dit gebruiken om uw training te sturen.

We willen allemaal zoals de profs zijn. Helaas is wat het beste is voor fulltime wielrenners niet altijd het beste voor amateursporters, en het algemene concept van “type wielrenner” is daar een perfect voorbeeld van. Volgens deze logica is elke wielrenner genetisch voorbestemd om een sprinter, een klimmer of een allrounder te zijn, en is de training ontworpen om deze natuurlijke sterke punten te optimaliseren. Hoewel dit de manier is waarop atleten van wereldklasse hun vaardigheden aanscherpen, zijn er genoeg redenen waarom dit niet de beste aanpak is voor jou en mij.

Ten eerste is het een ongelooflijk beperkende manier van motorrijden. Als je je ambities beperkt tot één bepaalde stijl van rijden of racen, beperk je jezelf in het ervaren van alle geweldige ervaringen die de sport te bieden heeft. Je beperkt ook je perceptie van waartoe je in staat bent, en dat kan je op zichzelf al tegenhouden. Allerlei soorten wielrenners slagen op amateurniveau in allerlei evenementen, en als je je opties openhoudt is de kans groot dat je jezelf verrast.

Ten slotte gaat deze denkwijze voorbij aan het ongelooflijke potentieel van je lichaam om te verbeteren en te veranderen. Natuurlijk kun je je van nature meer aangetrokken voelen tot de ene discipline dan tot de andere, maar met de juiste training kun je elke dimensie van fitness ontwikkelen die je maar wilt. Kies een doel en ga ervoor!

Verder lezen

Mythe 5: Afvallen maakt je altijd sneller.

De wielercultuur is lang gefixeerd geweest op gewicht. Er zijn verhalen in overvloed van atleten die bijna alles proberen om een paar kilo’s kwijt te raken, en een ongezonde obsessie met lichaamstype blijft bestaan op alle niveaus van de sport. Maar de moderne wetenschap laat ons toe feiten van fictie te onderscheiden, en de waarheid is dat in de meeste situaties op de fiets je gewicht gewoon niet zo belangrijk is.

Wat het meest telt is vermogen. Je vermogen om watts te genereren door de pedalen te draaien is wat je vooruit stuwt, en het meeste fietsen gebeurt op glooiend of vlak terrein waar algehele kracht een serieus voordeel is. In feite is het op alle beklimmingen, behalve de steilste, vooral een combinatie van dit vermogen en aerodynamica die je snelheid bepaalt; gewicht speelt alleen een grote rol op lange en steile beklimmingen.

Toch richten veel fietsers zich op het getal op de weegschaal. Hoewel afvallen door fietsen geweldig kan zijn voor sporters met gegronde gezondheidsredenen om dit te doen, kan het contraproductief zijn voor anderen – een vermindering van de massa gaat vaak gepaard met een vermindering van het vermogen. Om deze reden is het meestal productiever om je te richten op het gezonder en sneller maken van jezelf dan op het lichter maken van jezelf. Eet gevarieerd voedsel van hoge kwaliteit, geef je trainingen brandstof en concentreer je op consequent trainen. Je lichaamssamenstelling zal waarschijnlijk samen met je conditie en prestaties verbeteren, en het belangrijkste is dat je sneller zult worden.

Een reactie achterlaten